이펙트 (FX)/이펙트 팁 : Unreal

[Unreal/Houdini] 다양한 구름 제작법 관련 자료 추천 (Volumetric, Cloud)

Minkyu Lee 2025. 4. 17. 12:00

 

개요

후디니와 언리얼 구름 제작법 관련 강의를 소개한다.
 

내용

Project Pegasus
- 후디니 공식 유튜브
https://youtu.be/drvdS82oGCA?list=PLXNFA1EysfYm7q04PMS1tdIx_ckzpkirO

 
- 후디니 공식 사이트 (hip 파일 포함)
https://www.sidefx.com/tutorials/project-pegasus-clouds/

 

Project Pegasus | Clouds | SideFX

Learn how Clouds were generated for the Pegasus Project environment. Learn the basics of the Cloud tools introduced with Houdini 20. Create a variety of skybox cloudscapes and explore how to get these volumes into Unreal using VDB.

www.sidefx.com

 
 
Fab 무료 에셋 소개 (빠른 구현 가능)
https://youtu.be/EGlUojicqYE

 
5.5 버전 볼류메트릭 클라우드를 하위 버전으로 가져오는 법 (5.4, 5.3)
https://youtu.be/1OTA3dwWHIw

 
후디니에서 뽑고, Sparse 머티리얼 엔진 콘텐츠에서 가져오는 법
https://youtu.be/xkStywq04_U

 
언리얼 볼류메트릭 클라우드 FlowMap 활용 이펙트 7강 풀코스
https://youtu.be/paO-Its5P2Q?list=PLIxJB8bm2Y11ZX8oCMZQxtX4Nx_0kmwj3

 
 
5.5 볼류메트릭 클라우드 분석
https://youtu.be/hjlIsbSiSvI?list=LL

 
후디니에서 간단하게 구름 텍스처로 뽑고 언리얼 머티리얼 제작하는 법
https://youtu.be/KtsXJKGMLxk?list=LL

 
Heterogeneous Volume (볼류메트릭 클라우드) 트러블 슈팅 & 퀄리티 개선법
https://forums.unrealengine.com/t/5-3-heterogeneous-volume-rendering-tips-and-tricks/1291002

 

5.3 Heterogeneous Volume Rendering tips and tricks

5.3 Heterogeneous Rendering tricks I’ve been playing with 5.3’s Heterogeneous Volume. Here are some additional information for anyone interested, since there’s no good documentations out there yet. Feel free to correct me/add more tips! It’s suppor

forums.unrealengine.com

 
Heterogeneous Volume (볼류메트릭 클라우드) 퀄리티 개선법 튜토리얼
https://youtu.be/AhWqmtc0T7s

 

후디니에서 Volume Texture Export하는 방법

https://www.sidefx.com/docs/houdini/nodes/sop/labs--volume_texture.html

 

Labs VolumeTexture Export

 

www.sidefx.com

 

다중 볼류메트릭 클라우드 표현법 (mulitple volumetric cloud layer)

https://forums.unrealengine.com/t/multiple-volumetric-cloud-layers/229217

 

Multiple Volumetric Cloud Layers?

Hi, I’m trying to figure out how I would go about creating multiple cloud layers. I want to recreate the different clouds at different altitudes. Some of the things I’m trying currently/thinking about: Building X amount of tillable noises into one volu

forums.unrealengine.com

 

볼류메트릭 클라우드 개별적으로 아트디렉션하기

https://youtu.be/yolGEIrhu0s

 

언리얼 공식 문서 : Volumetric Cloud Component

https://dev.epicgames.com/documentation/en-us/unreal-engine/volumetric-cloud-component-in-unreal-engine